Alles wat je moet weten over dropshipping

Er zijn steeds meer webwinkels die hun geld verdienen met dropshipping. Zij hebben geen eigen voorraad, maar laten hun producten direct door de leverancier naar de consument sturen. Dit doen ze pas als het betreffende product bij hen besteld is. Handig, want zo hoeven ze geen voorraad aan te leggen en lopen ze bovendien minder risico.

Dropshipping lijkt misschien onschuldig, maar het is niet altijd interessant voor de consument. In dit artikel lees je hier meer over.

Wat is dropshipping?

Ondernemers die zich bezighouden met dropshipping, hebben geen eigen voorraad. Ze bestellen een product direct bij de leverancier en doen dit pas als het betreffende product bij hen besteld is. De leverancier stuurt het product direct door naar de consument. De ondernemer zelf heeft het product dus nooit in handen.

De meeste dropshipping webwinkels doen zaken met leveranciers in China. Hier worden hun producten goedkoop geproduceerd. Door in zee te gaan met goedkope leveranciers, is de winst voor de dropshipping webwinkels relatief hoog.

De nadelen van dropshipping

Dropshipping lijkt misschien onschuldig, maar toch kleven hier enkele nadelen aan. We zetten de belangrijkste minpunten voor je op een rijtje:

  • De kwaliteit van de producten is vaak niet goed. De ondernemers die de producten verkopen, hebben deze namelijk niet gezien. Er is dus geen kwaliteitscheck.
  • De prijs van de producten is vaak veel te hoog. Je kunt hetzelfde product zelf ook gewoon bestellen, bijvoorbeeld via AliExpress. Vaak scheelt dit tientallen euro’s.
  • De levertijd is erg lang. Dit komt omdat de producten van dropshipping webwinkels vrijwel altijd uit China komen.

Lang niet alle dropshippers zijn slecht, maar over het algemeen heb je bij dropshipping wel te maken met lage kwaliteit, hoge prijzen en lange levertijden. Niet echt aantrekkelijk dus.

Tips om dropshipping te herkennen

Shop je liever niet bij een dropshipping webwinkel? Dan geven wij je graag enkele tips om deze webwinkels te herkennen. Met deze tips kun je dropshippers gemakkelijker vermijden.

  • Check het retouradres van de webwinkel. Is dit een woning? Dan is de kans groot dat het om een dropshipper gaat.
  • Check de afbeeldingen. Dropshippers gebruiken vaak afbeeldingen van leveranciers. Via images.google.nl kun je checken of een afbeelding al ergens anders op het internet voorkomt. Je kunt nu ook gemakkelijk de prijzen vergelijken.
  • Kijk kritisch naar de teksten. Zijn deze slecht vertaald? Dan is de kans groot dat het om een dropshipper gaat. Dropshippers vertalen de teksten van hun leverancier met Google Translate en zetten deze vertalingen op de website.
  • Controleer de levertijden. Heeft een webwinkel een lange levertijd? Dan gaat het waarschijnlijk om een dropshipper. Wordt er niets vermeld over levertijden? Wees dan ook op je hoede.

Jouw rechten en garanties

Plaats je toch een bestelling bij een dropshipper? Dan heb je als consument altijd bepaalde rechten en garanties. Bij het plaatsen van een bestelling, sluit je in feite een overeenkomst met de verkoper af. De webwinkel is verantwoordelijk voor een goede afhandeling van deze overeenkomst en moet zich dan ook aan de wettelijke retour- en garantieregels houden. Je kunt je bestelling binnen de bedenktermijn van 14 dagen bijvoorbeeld altijd naar de webwinkel terugsturen.

De webwinkel mag het retouradres van de leverancier opgeven, ook als de leverancier niet in Nederland gevestigd is. Wel moet de webwinkel bij de verkoop hebben gemeld dat het retouradres niet in Nederland ligt, maar in het buitenland. Dit in verband met de hoge retourkosten voor de consument.

Tot slot is een webwinkel verplicht om eventuele problemen met jouw bestelling op te lossen. De webwinkel mag zich hierbij niet achter de leverancier schuilen. Ook niet als een leverancier geen producten retour neemt.