Helpdeskfraude: wat is het en hoe kun je het voorkomen?

Internetcriminelen verzinnen steeds nieuwe manieren om mensen op te lichten. Een vorm van fraude die enkele jaren geleden veel voorkwam, is helpdeskfraude. Omdat er jaarlijks nog altijd duizenden mensen het slachtoffer zijn van helpdeskfraude, vertellen wij je hier graag meer over. Door je te verdiepen in deze vorm van oplichting, kun je voorkomen dat je het slachtoffer wordt.

Wat is helpdeskfraude?

Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij je wordt gebeld door iemand die zich voordoet van een helpdeskmedewerker van een groot bedrijf. Vaak gaat het om softwarebedrijven als Microsoft, Intel of Dell. De ‘helpdeskmedewerker’ geeft aan dat je computer besmet is met een gevaarlijk virus. Ze kunnen dit virus van een afstand verwijderen, maar dan moet je wel speciale software installeren.

In feite staat er helemaal geen virus op je computer. De software die je installeert, geeft oplichters toegang tot je persoonlijke gegevens. De oplichters kunnen nu bijvoorbeeld belangrijke documenten op je computer vergrendelen. Deze krijg je pas terug als je een groot geldbedrag betaalt. Ook kunnen de oplichters toegang krijgen tot de online betaalomgeving van je bank. Met alle gevolgen van dien.

Let op: een echte helpdesk belt nooit zelf

Word je gebeld door een helpdeskmedewerker van Microsoft, Intel of Dell? Onthoud dan dat de helpdesks van dit soort grote bedrijven je nooit uit zichzelf bellen. Heb je een probleem met je computer, dan moet je zelf naar de helpdesk bellen. Krijg je zelf een telefoontje? Wees dan op je hoede. Hang de telefoon direct op en voorkom dat je het slachtoffer wordt van helpdeskfraude.

Raak je toch aan de praat met de ‘helpdeskmedewerker’? Ga dan nooit in op verzoeken om software te installeren. Mocht je dit verzoek krijgen, dan verbreek je direct de verbinding. Ook als de ‘helpdeskmedewerker’ verder heel betrouwbaar en vriendelijk overkomt.

Ik ben het slachtoffer van helpdeskfraude, wat nu?

Ben je toch het slachtoffer van helpdeskfraude? Neem direct contact op met je bank. Als internetcriminelen toegang hebben tot je bankrekening, moet deze namelijk direct geblokkeerd worden. Is er nog geen geld afgeschreven? Neem dan alsnog contact op met je bank. Mogelijk wordt er later nog geld afgeschreven. Om dit te voorkomen, blokkeer je je rekening preventief.

Doe hierna aangifte bij de politie, ook als er niets buitgemaakt is door de internetcriminelen. Alleen door aangifte te doen, kun je ervoor zorgen dat de criminelen worden opgepakt.

Hulp nodig? Bel ALICE & BOB

Ben je het slachtoffer van helpdeskfraude en heb je hulp nodig van onze cyber security expert? Bel ons direct. Wij komen zo snel mogelijk naar je toe om je te helpen in deze vervelende situatie. En twijfel je of je het slachtoffer bent geworden? Neem dan ook contact met ons op. We kunnen je computer of laptop onderzoeken op de aanwezigheid van schadelijke software. Blijkt uit de computer of laptop check dat er inderdaad schadelijke software op het apparaat staan? Dan zal onze cyber security expert deze software direct verwijderen.